Venue Suggestion  Selection
16 PAŹ
2017

TARGI CHINY

Chiny są jednym z priorytetowych rynków eksportowych dla polskich towarów i usług. W związku z tym Chiny objęte programami wsparcia eksportu, w ramach których są wspierane lub organizowane misje biznesowe do tego kraju

 

1.

Udział w targach w Chinach jest szczególnie efektywnym sposobem nawiązania kontaktu z potencjalnymi kontrahentami oraz zrozumienia, jak dana branża funkcjonuje w tym kraju. Z roku na rok zauważalna jest coraz większa liczba polskich przedsiębiorstw biorących udział w różnych imprezach targowych w Chinach w charakterze wystawcy. Jest to wynikiem z jednej strony stopniowo wprowadzanych zmian w modelu gospodarczym w Państwie Środka, czyli rozwoju rynku wewnętrznego i wzrostu cen dóbr konsumpcyjnych w Chinach, a z drugiej strony coraz śmielszych działań polskich eksporterów na odległych rynkach eksportowych oraz instytucjonalnego wsparcia.

 

Wśród polskich firm biorących udział w targach w Chinach obecnie najwięcej jest przedsiębiorstw właśnie z branży spożywczej. Dla przykładu, w 2016 r. Polska uczestniczyła w charakterze kraju partnerskiego w dwóch najważniejszych targach importowanej żywności w Chinach – SIAL China w Szanghaju oraz Anufood China w Pekinie. W tych dwóch imprezach targowych wzięło udział ponad 100 przedsiębiorstw z Polski. W targach w Państwie Środka uczestniczą też polskie firmy z branży biżuterii bursztynowej, maszyn górniczych i kosmetyków.

 

Z uwagi na charakterystykę rynku chińskiego, w tym stosunkowo ważną rolę rządu w promocji rozwoju gospodarczego w Chinach oraz ich odmienność kulturową (w szczególności inną od polskiej etykietę biznesową), przygotowując się do wyjazdu na targi do Chin warto wziąć pod uwagę charakterystykę branży targowej w tym kraju.

 

W Chinach corocznie organizowanych jest 8 tysięcy targów o łącznej powierzchni wystawowej wynoszącej ponad 5 tysięcy m², jednakże rynek targowy jest niedojrzały i generalnie mniej profesjonalny w porównaniu do Europy

 

2.

Generalnie targi w Chinach mają w większości przypadków charakter promocyjny i sprzedażowy, do tego rzadziej odwiedzane są przez profesjonalnych zwiedzających, a ich rozmiar jest często, zdawałoby się, nieproporcjonalnie duży. Niemniej nie brakuje wydarzeń, które są platformą do nawiązywania kontaktów biznesowych, cieszą się zasłużoną renomą, a ich poziom organizacyjny stoi na wysokim poziomie. W celu wsparcia polskich firm w rozwoju eksportu do Chin, WPHI w Pekinie zaprasza do zapoznania się z charakterystyką rynku targowego w Chinach, wskazówkami związanymi z udziałem w targach w Chinach oraz listą targów, w których WPHI planuje udział w 2017 r.

 

Wśród tych instrumentów wsparcia warto wymienić program „Go To Brand” koordynowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, który oferuje dofinansowanie działań promocyjnych polskich przedsiębiorców z sektora MŚP na rynkach zagranicznych (więcej informacji), działania wspierające promocję produktów rolno-spożywczych na rynkach zagranicznych Agencji Rynku Rolnego (więcej informacji) oraz EU Gateway to China (więcej informacji).

 

Jako przykład może służyć fakt, że chińskich targów certyfikowanych przez UFI (międzynarodową instytucję gromadzącą najważniejsze wydarzenia targowe na świecie) jest dwa razy mniej w porównaniu z imprezami odbywającymi się w Niemczech, pomimo tego, że chiński rynek targowy jest większy od niemieckiego. 4 Rozdziały 2-3 są wstępem do poznania tej branży w Chinach, natomiast rozdziały 4-7 zawierają praktyczne informacje i wskazówki.

 

Ogólna charakterystyka rynku targów w Chinach W Chinach corocznie organizowanych jest 8 tysięcy targów o łącznej powierzchni wystawowej wynoszącej ponad 5 tysięcy m², jednakże rynek targowy nie jest jeszcze tak dojrzały i profesjonalny jak w Europie. Pierwszą imprezą targową w Chinach o charakterze międzynarodowym były odbywające się dwa razy do roku targi „China Import and Export Fair”, w skrócie nazywane Canton Fair. Pierwsza ich edycja miała miejsce w 1957 r. i od tego czasu było to najważniejsze wydarzenie w Chinach, w trakcie którego zagraniczne firmy mogły nawiązać kontakt z lokalnymi dostawcami produktów.

 

Nie bez znaczenia była lokalizacja targów w mieście Kanton (Guangzhou) w prowincji Guangdong na południu Chin, która jako pierwsza uzyskała prawo do prowadzenia bezpośredniej wymiany handlowej z zagranicą i jest uznawana za bazę przemysłu lekkiego w Chinach. Poza Kantonem rozwój targów handlowych był powolny. Wraz z rozwojem gospodarczym Chin, a szczególnie po wprowadzeniu reform gospodarczych w 1979 r., czyli tzw. polityki reform i otwarcia, organizowano coraz więcej imprez targowych w całych Chinach, które były głównie nastawione na eksport.

 

Targi w Chinach rozwijały się przede wszystkim w dużych ośrodkach miejskich w regionach, w których odpowiednie sektory przemysłu miały swoje bazy produkcyjne. Przykładowo, targi sektora górniczego powstawały w prowincjach Shandong i Shanxi, gdzie górnictwo jest szczególnie ważne. Nie należy zapominać o roli Hongkongu, w którym od lat 80. organizowano coraz więcej profesjonalnych targów przyciągających przedsiębiorców z całego świata, którzy zainteresowani byli handlem z Chinami.

 

Hongkong, jako miasto chińskojęzyczne cechujące się gospodarką wolnorynkową, służył jako punkt zaczepienia przed wejściem na trudny rynek chiński, do którego dostęp był wciąż znacząco ograniczony. Dziś Hongkong jest ważnym centrum targowym nie tylko w kontekście tzw. Chin kontynentalnych, lecz także całej Azji.

 

W latach 90. rozwój rynku targów handlowych poskutkował budową wielu centrów wystawowych, głównie w specjalnych strefach ekonomicznych na wybrzeżu. Chociaż Hongkong i Kanton wciąż dominowały w zakresie organizacji targów i stanowiły bramę do Chin dla zagranicznych przedsiębiorców, handel zagraniczny zaczął się dynamicznie rozwijać również w Szanghaju i w Pekinie.

 

Warto wspomnieć także o znaczeniu Expo 2010 w Szanghaju - wydarzenia, do którego Chiny przygotowywały się niemal równie intensywnie jak do Igrzysk Olimpijskich w 2008 r. Expo 2010 było największą wystawą światową w historii, która wpłynęła istotnie na rozwój branży targowej w Chinach, gdyż pokazała, że rząd chiński jest w stanie przygotować wydarzenia promocyjne na wielką skalę.

 

5

Dynamiczny rozwój rynku targowego w ostatnich latach stał się ważną częścią otwarcia gospodarki Chin na handel międzynarodowy. Niemniej jednak problemem rynku targowego pozostaje chaotyczna organizacja, nietrafione regulacje i niska konkurencyjność względem krajów sąsiednich. Istny boom na budowę hal wystawowych trwa do dziś.

 

Od 2011 do 2015 r. każdego roku powierzchnia wystawowa w Chinach zwiększała się o 29%, a w latach 2016-17 spodziewany jest dalszy wzrost o 10% rocznie. Dane z 2016 r. wskazują, że targi handlowe odbywające się w Chinach stanowią 25% wszystkich targów na świecie, co daje Chinom drugie miejsce za Stanami Zjednoczonymi.

 

Państwo Środka wyprzedza w tym względzie Niemcy i Japonię. Warto jednak zaznaczyć, że zgodnie z danymi z „Raportu o rozwoju chińskiego rynku handlowego” opublikowanego przez Chińską Radę Promocji Handlu Zagranicznego (CCPIT) w 2016 r. liczba wydarzeń targowych odbywających się w Chinach nieznacznie się zmniejszyła. Zwiększa się za to powierzchnia organizowanych targów, co świadczy o rosnącej skali odbywających się wydarzeń i co może budzić nadzieję na coraz bardziej profesjonalne ich przygotowanie. Raport wspomina również o zwiększającym się udziale państw leżących na trasie „Nowego Jedwabnego Szlaku” w imprezach targowych w Chinach.

W porównaniu z 2015 r. liczba wystawców z tych krajów wzrosła o 25%, a powierzchnia ich stoisk zwiększyła się o 31,9%.

 

Jeśli chodzi o eksport do Chin, obecnie najważniejszymi i najbardziej międzynarodowymi ośrodkami targowymi są Szanghaj i Hongkong. Ze względu na ułatwienia stymulujące rozwój rynku, to właśnie w Szanghaju swoje pierwsze kroki stawiają eksporterzy z całego świata. Hongkong z kolei jest tradycyjnie bazą dla zagranicznych przedsiębiorstw, które zarejestrowały spółki w Chinach (i których właścicielem nierzadko jest inna spółka w Hongkongu). Wybór Hongkongu może być dobrym rozwiązaniem dla firm, które nie mają doświadczenia w prowadzeniu handlu z firmami z Chin kontynentalnych, nie są gotowe na ewentualną certyfikację produktów i chcą mieć jednego partnera na całe Chiny, bądź nawet na cały region – oczywiście za cenę niższej marży.

 

Ważnymi miastami na rynku targów handlowych w tym zakresie są także Pekin, Kanton i Shenzhen. Miastami o nieco mniejszym znaczeniu dla branży targowej są także Chengdu, Harbin, Kunming i Qingdao. Wartym odnotowania jest fakt, że w wielu z ważnych miast w Chinach nie organizuje się znanych imprez targowych – są to m.in. Tianjin, Hangzhou, Nankin (Nanjing). Branża targowa w tzw. miastach drugo- i trzeciorzędowych zdominowana jest przez firmy miejscowe. Głównymi organizatorami takich imprez targowych są zazwyczaj lokalne oddziały CCPIT oraz branżowe izby gospodarcze.

 

Zaletą targów organizowanych w mniejszych miastach jest silne wsparcie miejscowych władz, mniejszy koszt udziału (czasem organizatorzy oferują nieodpłatny udział) oraz możliwość nawiązania kontaktu z miejscowymi partnerami, którzy niechętnie wyjeżdżają na targi w innych prowincjach. Z drugiej strony, imprezy targowe zlokalizowane w miastach drugiego i trzeciego rzędu wiążą się również z większymi kosztami dojazdu, trudniejszym rynkiem biznesowym i mniejszym prestiżem targów.

 

6

Rodzaje targów w Chinach WPHI w Pekinie zachęca do zapoznania się z opracowanym przez wydział podziałem targów w Chinach i możliwościami prowadzenia działań promocyjno-handlowych przez polskich eksporterów biorących udział w różnego rodzaju wydarzeniach targowych w Chinach. Poniższy diagram przedstawia podział targów w Chinach w zależności od ich charakteru, rodzaju/charakteru odwiedzających, stopnia ich umiędzynarodowienia, rynku docelowego oraz tego - co też nie jest bez znaczenia - kto jest organizatorem danego wydarzenia.

Warty podkreślenia jest fakt, że większa część wszystkich targów w Chinach to wydarzenia typowo promocyjne odwiedzane przez konsumentów (B2C). Są one najczęściej przygotowywane z inicjatywy chińskich instytucji rządowych szczebla centralnego lub lokalnego, tudzież otrzymują ich wsparcie. Rząd centralny organizuje je w celu promocji strategicznych planów rządowych, takich jak na przykład inicjatywy „Pasa i Szlaku“ (inaczej Nowego Jedwabnego Szlaku), pogłębienia relacji gospodarczych w ramach współpracy Chin z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (tzw. "16+1), czy też promocji kluczowych gałęzi przemysłu. Z kolei władze lokalne i prowincjonalne organizują targi, aby realizować politykę rządu centralnego związaną z rozwojem danego regionu.

 

W praktyce inicjatywy te mają głównie wymiar promocyjny. Dla przykładu jest to popularna metoda promowania przez prowincje swoich osiągnięć gospodarczych. Te wydarzenia są rzadziej odwiedzane przez profesjonalistów. Niestety rozeznanie się w rodzaju targów utrudniają ich organizatorzy, którzy często promują swoje wydarzenia jako ważne targi branżowe odwiedzane przez profesjonalnych przedsiębiorców, mimo tego, że de facto mają one charakter promocyjny.

 

Udział w targach typu B2C również może stanowić źródło wielu nowych możliwości biznesowych, które jednak różnią się od tych, jakie wiążą się z uczestnictwem w targach typu B2B. Na wydarzeniach typu B2C można bezpośrednio sprzedawać produkty oraz promować swoje marki zarówno wśród odwiedzających targi, którymi są konsumenci, jak i wśród chińskich mediów, które są zapraszane przez organizatorów w celu przygotowania relacji z nich.

 

Jeżeli chodzi o polskie firmy, to najczęściej udział w tego typu wydarzeniach biorą przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i handlem biżuterią bursztynową, która cieszy się w Chinach dużym powodzeniem (obecność na targach przedstawicieli polskich firm jest dla odwiedzających sygnałem, że bursztyn, z którego wykonano biżuterię, jest pochodzenia naturalnego).

 

Udział w wydarzeniach typu B2C może również przynieść korzyści firmom, które mają już importerów i swoje przedstawicielstwa w Chinach, bądź też planują rozpocząć sprzedaż w nowych regionach. Warto zaznaczyć, że tego rodzaju targi mogą umożliwić poznanie potencjalnych partnerów biznesowych (częściej dystrybutorów) w regionach, gdzie nie są organizowane żadne uznane targi o charakterze B2B. Korzystny dla polskich przedsiębiorstw jest fakt, że organizatorom tego typu wydarzeń często zależy na obecności zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych oraz zagranicznych przedsiębiorstw.

 

W ten sposób organizatorzy starają się podkreślić ich międzynarodowy charakter. Dzięki temu polskie firmy nierzadko są zapraszane do bezpłatnego udziału. Wadą tego typu targów jest to, że brakuje im spójności oraz że udział gotowych do współpracy przedsiębiorców wśród zwiedzających nie będzie znaczący.

 

4.

Praktyczne wskazówki, jak wybrać targi w Chinach i jak się do nich przygotować.

Z uwagi na cechy charakterystyczne rynku chińskiego oraz odmienność kulturową (w szczególności inną od polskiej etykietę biznesową), przygotowując się do wyjazdu na targi do Chin warto wziąć pod uwagę charakterystykę branży targowej w tym kraju. WPHI w Pekinie na podstawie doświadczenia płynącego z udziału w różnych imprezach targowych w Chinach, stworzyło poniższy zbiór wskazówek na temat tego, jak wybrać, jak wybrać targi w Chinach i jak się do nich przygotować.

 

Wybór odpowiednich targów zależy głównie od zakresu doświadczenia związanego z eksportem do Chin. Jeżeli polska firma jest na etapie poszukiwania importera i nie ma zbyt dużego doświadczenia na rynku chińskim, warto w pierwszej kolejności rozważyć udział w targach branżowych B2B o charakterze międzynarodowym, na których wystawiają się eksporterzy poszukujący importera.

Warto się jednak upewnić, czy dane targi nie mają charakteru lokalnego, gdzie wystawiają się chińscy importerzy, którzy poszukują dystrybutorów w danym mieście, czy regionie. Aby sprawdzić charakter targów warto zapoznać się z listą wystawców z poprzednich lat. Pozwoli to ocenić, czy uczestniczy w nich wystarczająca liczba zagranicznych przedsiębiorstw, co w zasadzie będzie gwarantowało międzynarodowy charakter targów.

 

Udział w targach lokalnych wskazany jest bardziej dla przedsiębiorstw, które posiadają już regionalnych partnerów na rynku chińskim i chcą rozbudować siatkę dystrybutorów.

 

Polscy eksporterzy poszukujący importerów w Chinach powinni się także upewnić, czy targi mają charakter promocyjny, czy branżowy. Można to określić poprzez sprawdzenie ich zakresu produktowego oraz dni organizacji targów – targi B2C najczęściej skupiają jednocześnie wiele branż, są częściej organizowane w soboty lub niedziele oraz trwają zazwyczaj dłużej niż trzy dni.

 

Rozważając udział w specjalistycznych/branżowych importowych targach B2B warto również zwrócić uwagę na to, kto jest ich organizatorem – tzn. czy jest nim firma chińska, czy zagraniczna (w tym przypadku firmy z Hongkongu zaliczamy do organizatorów zagranicznych). Targi organizowane przez firmy zagraniczne charakteryzuje bowiem wyższy poziom organizacyjny, który często jest zbliżony do poziomu targów w Europie, co ma znaczenie dla firm, które nie mają doświadczenia w udziale w targach w Chinach.

 

Podczas uczestnictwa w targach typu B2B organizowanych przez firmy chińskie może się zdarzyć, że ze względu na poziom znajomości języka chińskiego lub różnice kulturowe, komunikacja z osobami odpowiedzialnymi za kontakt z wystawcami będzie utrudniona. Ponadto przed takimi wydarzeniami i podczas nich może dojść do uciążliwych zmian organizacyjnych. WPHI w Pekinie rekomenduje, by udział w targach organizowanych przez firmy lokalne brały osoby znające już w jakimś stopniu rynek chiński. Przykładem uznanych targów są China Food & Drink Fair w Chengdu (nazywane popularnie Tangjiuhui, czyt. Tangdziołchłej, od nazwy w j. chińskim).

 

Zródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pekinie Luty 2017

Chiny Targi

  • Targi Spożywcze CFDF w 23-25 marzec w Chengdu, China Food & Drinks Fair (CFDF)
  • Targi Spożywcze Anufood China w Pekinie, 30 sierpnia - 1 września
  • Targi Inwestycyjne COFAIR w październiku w Pekinie
  • Targi Wysokich Technologii CHTF w listopadzie w Shenzhen
  • International Dairy Expo, Targi B2B w branży maszyn rolniczych i produktów mleczarskich, 21-23 kwietnia w Harbinie
  • China International Modern Agriculture Exhibition, Targi B2B w branży maszyn rolniczych, 22-24 kwietnia w Pekinie
  • Silk Road International Expo and 21st Investment & Trade Forum for Cooperation Between East & West,Targi B2C wielobranżowe, 11-15 maja w Xi'an
  • EXPO Mongolia - International Mining & Multisector Trade Fair Targi B2B wielobranżowe,23-25 maja w Ułan Bator w Mongolii
  • International Wine Expo, Targi B2B wyrobów alkoholowych, 15-17 czerwca w Yantai
  • China International Small and Medium Enterprises Fair, Targi B2C wielobranżowe, październik w Kanton (Guangzhou)
  • Western China Import Expo & International Investment Fair, Targi B2C wielobranżowe, październik w Chengdu
  • China Coal & Mining Expo, Targi B2B branży górniczej, 25-28 października, Pekin
  • China Shenzhen - High Tech Fair, Targi B2B branży wysokich technologii, 16-21 listopada w Shenzhen

Beijing Office:C601, BLDG 4#, Beijing Inn ,Dongcheng district, Beijing, China,100020

Shanghai Office:Room 5D14, Zhongcheng BLDG,NO. 8 Ruijin 1st Rd, Huangpu Dist,Shanghai, China, 200001

Henan office:Room 1311&1312,No.299, Jinshui Road, Zhengzhou, Henan,China,450003